Για μια ακόμα φορά, το Σάββατο 20 Απριλίου 2024, από τις 10:30 πμ έως τις 12:30 πμ, σε χώρους του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ομάδα μαθητών και μαθητριών μας συμμετείχε στην εκπαιδευτική δράση «Παίζοντας με τις Φυσικές Επιστήμες». Σκοπός της δράσης, η οποία πραγματοποιείται για 7η χρονιά, είναι να καταδειχθεί ο ρόλος των Φυσικών Επιστημών στη σύγχρονη καθημερινή ζωή και να αναδειχθεί η δημιουργικότητα και η πρωτότυπη προσέγγιση στη λύση προβλημάτων εκ μέρους των μαθητών και μαθητριών μέσα από διερευνητικές πειραματικές δραστηριότητες ανοικτού τύπου. Οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετέχουν οργανωμένοι σε τριμελείς ομάδες και καλούνται να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν πειραματικές δραστηριότητες με στόχο να δώσουν λύση σε κάποιο πρόβλημα που άπτεται της καθημερινότητάς τους. Το πρόβλημα προσεγγίζεται διεπιστημονικά μέσα από το εννοιολογικό πλαίσιο της Βιολογίας, της Φυσικής και της Χημείας, και απαιτεί γενικές μόνο γνώσεις και δεξιότητες, δημιουργικότητα και φαντασία. Ευχαριστούμε τους διοργανωτές μιας ακόμα φανταστικής δράσης που προσέφεραν στους μαθητές και τις μαθήτριες του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Μακεδονίας: το Ε.Κ.Φ.Ε. Ευόσμου (Υπεύθυνος: Πιερράτος Θεόδωρος), το Ε.Κ.Φ.Ε. Τούμπας (Υπεύθυνη: Αναστασία Γκιγκούδη), τους Συμβούλους Εκπαίδευσης ΠΕ04 των Δ.Δ.Ε. Θεσσαλονίκης (Σταμπολίδης Νικόλαος, Κεχαγιάς Κωνσταντίνος) και το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης που διέθεσε το χώρο για την υλοποίηση της εκδήλωσης. Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν στην 7η εκπαιδευτική δράση: «Παίζοντας με τις Φυσικές Επιστήμες»!
Την Δευτέρα 8 Απριλίου 2024 οι μαθητές των Γ1 και Γ2 τμημάτων Γαλλικών του ΠΓΠΜ παρακολούθησαν εργαστήρια με θέμα τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες «Παρίσι 2024», παρουσία της διδάσκουσας εκπαιδευτικού κ. Παπαγιάννη Ε. Εμψυχωτρία ήταν η κύρια Δανάη Ιωακειμίδη, υπεύθυνη εκπαιδευτικής συνεργασίας του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης συνοδευόμενη από φοιτήτριες του τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ σε συνεργασία με την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκη και την υποστήριξη της Συμβούλου Εκπαίδευσης για τη Γαλλική Γλώσσα κ. Σύβακα Τρ. Οι επισκέψεις και τα εργαστήρια είχαν διάρκεια 2 διδακτικών ωρών (6η και 7η ώρα). Το πλούσια εικονογραφημένο υλικό που χρησιμοποιήθηκε στα εργαστήρια προέρχεται από συνεργασία της Συνόδου των Εθνικών Μουσείων της Γαλλίας, του Γγκραν Παλέ (Grand Palais ) και του Εθνικού Μουσείου Αθλητισμού. Πρόκειται για ένα συνδυασμό της Γαλλικής γλώσσας με την Τέχνη και τον Αθλητισμό που πρόσφερε μία πληθώρα δραστηριοτήτων στους μαθητές του σχολείου μας.
Την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, που συμπίπτει με την Εαρινή Ισημερία (πρώτη μέρα της αστρονομικής άνοιξης), οι μαθητές του Β1 τμήματος του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο πλαίσιο συνδιδασκαλίας των μαθημάτων της Γεωγραφίας και της Φυσικής και κατόπιν πρόσκλησης της ένωσης Ε.Κ.Φ.Ε., συμμετείχαν στην πραγματοποίηση της μέτρησης της ακτίνας της Γης! Η πειραματική μέθοδος που ακολουθήσαμε, υλοποιήθηκε πρωταρχικά, 2.300 χρόνια πριν, από τον μεγάλο μαθηματικό-αστρονόμο-γεωγράφο-φιλόσοφο της αρχαιότητας και διευθυντή της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας: Ερατοσθένη τον Κυρηναίο (Κυρήνη 276 π.Χ. - Αλεξάνδρεια 194 π.Χ.). Μάλιστα, είναι άξιο λόγου το γεγονός πως τόσο παλιά, με ελάχιστα μέσα ακριβών μετρήσεων μεγάλων μεγεθών (πλανητικών διαστάσεων!), με διαστρεβλωμένες τις απόψεις για τη γεωμετρία του πλανήτη μας – που παρέμειναν έτσι μέχρι τουλάχιστον μέχρι την Εποχή των μεγάλων Εξερευνήσεων (≈16ος αιώνας) – ο Ερατοσθένης υπολόγισε πρώτος - με ελάχιστο σφάλμα - την περίμετρο της Γης (άρα και την ακτίνα της Γης), θεωρώντας της την ως μια σφαίρα και χρησιμοποιώντας ως μόνα εργαλεία: μια ράβδο, την μέτρηση απόστασης με τα πόδια και την τρομερή επινοητικότητα του μυαλού του.
Στο πλαίσιο διδασκαλίας του θεματικού κύκλου «Φροντίζω το Περιβάλλον» των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στην Α’ τάξη του σχολείου μας, οι μαθητές/τριες εργάσθηκαν σε ομάδες και, υπό το συντονισμό της διδάσκουσας στην Α΄ τάξη κ. Μαρίας Μαχαιρίδου, δημιούργησαν σειρά επιτραπέζιων παιχνιδιών με θέμα τη φροντίδα του περιβάλλοντος και, μέσω αυτής, την προάσπιση του ευ ζην του σύγχρονου ανθρώπου. Οι μαθητικές ομάδες αρχικά επέλεξαν μία επιμέρους θεματική του ευρύτερου θέματος (για παράδειγμα, κλιματική αλλαγή, ανακύκλωση κ.ά.) και, στη συνέχεια, διερεύνησαν επιστημονικά και άλλα στοιχεία για τη θεματική τους, οργάνωσαν και δημιούργησαν σχετικά παιχνίδια, διαφορετικά κάθε ομάδα και ανάλογα με τις προτιμήσεις, τη φαντασία και τα επιμέρους ταλέντα των μελών τους. Στο τέλος, έγινε ανταλλαγή των επιτραπέζιων παιχνιδιών μεταξύ των ομάδων κάθε τμήματος και, έτσι, όλοι έπαιξαν και με τα παιχνίδια που δημιούργησαν οι άλλες μαθητικές ομάδες.
Το σχολείο μας συμμετέχει από το 2006 στην έκδοση του διεθνούς μαθητικού περιοδικού EPM (European Pupils Magazine) σε συνεργασία με άλλα ευρωπαϊκά σχολεία.
Οι εκδοτικές ομάδες πραγματοποιούν τακτικές συναντήσεις που αφορούν στην έκδοση του περιοδικού. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 2 Μαΐου διαδικτυακή συνάντηση των εκδοτικών ομάδων των συνεργαζόμενων σχολείων. Το σχολείο μας εκπροσωπήθηκε από την μαθήτρια Μούκου Θάλεια της Γ΄ τάξης και τον υπεύθυνο καθηγητή για το περιοδικό Νικόλαο Γεωργολιό. Η μαθήτρια έκανε μία εμπεριστατωμένη παρουσίαση του σχολείου και περιέγραψε τις δραστηριότητες του ομίλου που ασχολείται με την έκδοση του περιοδικού.
Στην συνάντηση συμμετείχαν μαθητές και καθηγητές από τα συνεργαζόμενα σχολεία από την Ιταλία, Ρουμανία και Ισπανία. Συζητήθηκε η πορεία του περιοδικού, αλλά και οι προοπτικές βελτίωσής του.